Acum 22 de ani mă băteam cu tata

De fapt, n-a fost o bătaie adevărată, dar, se pare, a fost prima dată cînd m-am răstit la el și m-am împotrivit deschis să fac ce-mi cerea.
Aveam 16 ani și era cel mai mare din 5 copii. La sărbători eram lăsați să ne jucăm, să privim televizorul. Mai obișnuiam să citesc sau să meșteresc ceva, chiar dacă era o hărmălaie greu de imaginat în casa cu 4 băieți și o fată, mai ales iarna. Dar în a treia zi după revelion tata a vrut să ne pună la lucru (avea curtea plină cu mălai, din care făceam mături cu sutele). Munceam toți, cum se lucrează la țară. Totuși tata avea un mod nemilos și iritant de a decide, fără să ne consulte, cînd să închidă televizorul și cînd să ne pună la lucru, nu ținea cont nici de rugămințile noastre plînse, nici de intervențiile cu frică ale mamei.
Atunci n-am mai răbdat și am început să-i spun că e un exploatator iresponsabil, că nu știe să-și educe copiii decît cu munca și cureaua. Mi-a spus că la casa mea eu voi dicta, el face ce știe mai bine…
În pragul casei am făcut nervos o mișcare cu mîna, iar el s-a aplecat și apărat instinctiv cu mîna, crezînd că vreau să-l lovesc. Eu însă nu intenționam să aplic forța, chiar dacă mă simțeam deja în puteri, fiind de cîtesprezece ori la sala de antrenamente și constatînd că sunt bunicel la lupte, dar atunci m-am speriat mai tare decît el de situația creată, și m-am lăsat în clipa următoare fugărit în jurul saraiului, iar tata alerga în urmă-mi cu ce a găsit sub mînă.
De fapt, și fugitul de pedeapsă nu ne era specific, dar atunci a fost un fel de concesie făcută de rebelul învingător celui care și-a trădat slăbiciunea și teama în scena de pe prag.
Am muncit tăcuți toată ziua. Și în zilele următoare, mi-amintesc, a fost liniște tensionată în casă. Armistițiul fără cuvinte se pare că a fost instituit pentru cîțiva ani, cînd aveam să plec de acasă (tot cu conflict, în 1991, dar despre asta voi scrie altă dată) și ordinea a rămas pe seama celor rămași cu părinții (nu mult timp, în 5 ani au plecat și ceilalți!).
Frații încă n-au povestit aventurile lor similare, dar eu nu pierdeam nicio aniversare fără să le amintesc de 3 ianuarie 1990, cînd “m-am bătut cu tata”…
Lui nu cred că i-am amintit, dar nici n-aș ști cum să descriu acea întîmplare. Nu cred că ar înțelege ceva. De altfel, cred că nici eu nu am vreo concluzie de făcut după ce am depănat acest fir…
Anul ăsta, la aniversare, l-am văzut la televizor doar, era la protestele de pe podul de la Vadul lui Vodă, unde era poate singurul cu cușmă de cîrlan, zvelt, parcă veșnic tînăr (e la sanatoriu, chiar dacă e mult mai sănătos decît mama, dar i-a venit rîndul și foaie de tratament de la stat, ca pensionar).
Între timp am muncit cu el în echipă, la construcții cel mai mult, am început să-l înțeleg mai bine, să-l accept.
Dar de-atunci nu mă mai tem de tata.

P.S. E bine că am scris, altfel, poate, aveam să uit fraza lui înaripată, pentru care scena a fist adînc întimpărită în memoria mea: a spus că n-are de gînd să umble cu torbe cu mîncare în urma-mi pe la facultăți, deci să învăț a munci la timp, că degrabă termin școala…
Nici în acel an, nici în următorul nu am putut intra la facultate, dar nu am renunțat niciodată și s-a întîmplat astfel că tata a avut de mers un următoarele trei cincinale cu gențile cu mîncare nu doar la băiatul lui cel mare (la Chișinău și București), dar și la ceilalți, că toți au cam frecventat școli pînă mai ieri.
Dar Ion Brega de la Pepeni n-a mai dat semne că e contra să-și viziteze odraslele la cămin sau gazdă, sau să muncească în Ucraina, România, Rusia ca să-i ajute la învățat.

2 Răspunsuri

  1. imi place sa citesc din samintirile pe care le insiri pe hirtie, de parca ai fi un Ion Creanga. intotdeauna gasesti cuvintele potrivite si spuse la tanc.

  2. Problema de genut asta am si eu..si nus ce sa fac ca nu ma lasa sa fac ce vreau eu si odata chiar era sa ma iau cu el la bataie.

Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,383 other followers

