Iarăşi despre Europa liber cenzuroasă

Azi l-am auzit pe Vasile Botnaru, directorul studioului localChişinău al Europei libere vorbind în emisiunea lui duminicală despre lansare de carte a Valentinei Ursu. Am vrut eu să le spun ceva celor adunaţi vineri în avla magna de la ULIM despre libertatea acestui post şi a jurnaliştilor angajaţi acolo pe banii guvernului american, dar, spre deosebire de prima lansare, cînd Iulian Ciocan a avut imprudenţa să întrebe sala dacă mai are ceva de spus, comentat la microfon şi io am ieşit făcîndu-i să roşească (neobservabil, că au toţi obrazul gros), de data asta s-a grăbit să pună punct după Vladimir Beşleagă, ca să se termine sindrofia armonios, conform scenariului…

Am decis să nu insist să mă exprim (aveam cu mine megafonul – mergeam la acţiunea culturală Hora Unirii), pentru că o să am timp să le amintesc altă dată de incidentul reprezentativ pentru presa din acest spaţiu şi timp. Dar constat tot mai des că, în afară de internet, nu prea am unde să mă exprim liber…
Aş fi scris la Contrafort, mă cunosc Vasile Gîrneţ şi Vitalie Ciobanu de-acolo, dar mi-am amintit cît de cuminte evită ei subiectul Paul Goma, iar ultimul dintre ei, avînd rubrică la Europa Liberă ar putea fi constrîns să nu mă publice.
Aş fi încercat la mai noua Stare de urgenţă, dar şi de-acolo Dumitru Crudu (dar şi Iulian Ciocani, cine o mai fi din echipa lor, că în primul număr aveau un redactor şef cu nume camuflat – curajos – după pseudonim) cu rubrică la EL, deci n-am nici o şansă!

Le-aş fi povestit cum am fost cenzurat acum un an şi cum va fi (dacă nu a fost deja) scos din emisie oricine va fi deranjant pentru patroni sau pentru cei cu foarfeca.

S-a mai scăpat cu vorba omul, la emisiunea de azi, că putem obţine exemplare din cartea cu pricina participînd la concursurile organizate de posturile de radio partener. Cum să fac asta dacă am vorbit la o emisiune culturală la Vocea Basarabiei şi i-am povestit delicatei Emilia Gheţu cum sunt cenzurat la postul care a înfiat-o, şi acea emisiune nu s-a mai dat seara în reluare, sau intervenţia mea a fost scoasă. Iar în zilele următoare, tocmai cînd încercam să comentez felul de a prezenta evenimentele la Vocea Basarabiei (dar şi la BBC, Europa liberă), moderatorul emisiunii Forum (de altfel, profesor la facultatea de jurnalism!) m-a cenzurat cu neruşinare şi m-a scos din emisie de cîteva ori cu comentarii absolut descalificante pentru el şi post. Cu aşa tratament, cum să mai particip la concursuri.

Ba încă ne mai oferea o posibilitate Bazil, să ne propunem ca autori de jurnale, astfel că cei care vor fi publicaţi vor primi neapărat o copie a cărţii. Merci! Pînă să ajung să văd cartea (cu CD) risc să fiu mîncat de sfinţii Vasile, Valentina şi Oana Serafim.

Am băgat în pomelnic numai numele celor care ştiu că m-au cenzurat, că cine ştie care dumnezei stau în spatele lor!?

Jurnalul cenzurat

5 Răspunsuri

  1. Oleg, de ce esti asa suparat pe cei de la FRE? Pentru ca pe linga toate mediile de informare, acest post de radio inca ofera informatii din cele mai obiective. Cred ca se tem si ei de scandalagii, asa cum le pare ca esti tu sau poate cred ca deja ai prea mare curaj..😀 Si apoi este incorect ca sa ii critici pe ei atunci cind nici tu nu stii precis cine sta in spatele lor si te cenzureaza. Asa cum ai cercetat situatia in cazul primarului si ai constat ca el este cel care impiedica ca sa obtineti autorizatie pentru Hora din data de 24 ian., tot asa si aici ar trebui sa faci si daca nu gasesti precis cine este cred mai bine ar fi sa renunti sa te descarci pe altii. Incearca sa nu fii asa dur cu FRE, pentru ca asta ii face sa creada tot mai mult ca esti scandalagiu cu adevarat. Parerea mea.

  2. Chiar daca nu ei sunt cei cu initiativa, e si mai rusinos daca accepta rolul de marioneta, nu crezi? Jurnalisti se cheama…

  3. Mie desigur ca imi pare rau ca nu i s-a publicat acel material, a pierdut timp – e adevarat, dar ei poate ca se gindesc ca nu au nici un fel de angajament fata de el, Oleg fiind freelancer, si poate ca nu l-au cenzurat, dar l-au ignorat din acel considerent.

  4. Ioane, eu cred că anume asta e cenzura şi exploatarea omului de către om. Ele există şi vor mai exista, cît timp n-are cine să le combată, penalizeze. Cît timp populaţia înghite orice din lene sau agramatism juridic.
    La noi freelancer nu e o opţiune, e un blestem – să nu te ia nimeni la lucru ori să te concedieze repede, la indicaţii de sus.

  5. Oleg, nu vreau sa te contrazic daca esti asa convins ca ai fost nedreptatit. Asa este – traim in cea mai nefericita tara de pe planeta. Sper ca vom reusi sa schimbam cite ceva in viitor iar asta presupune implicarea fiecaruia!

Lasă un răspuns

