La Radio Sîngera se tem şi de umbra lor, ca şi cei de la aeroport

Am ascultat azi cîteva ore acest post, cît timp investigam la aeroport cazul observatorilor internaţionali, care n-au fost lăsaţi să intre în RM. Le-am trimis un sms cu îndemnul să iasă mîine la votare, ştiind că mulţi ascultători încă mă mai ţin minte din primul an de emisie (2004 se pare), cînd Radio Sîngera a fost închis de două ori din cauza emisiunii mele Dialog. Am auzit că s-a citit mesajul meu şi fata de la microfoane chiar l-a îngroşat, chemînd oamenii să ia dreptul la vot ca o „datorie de a alege corect”. A revenit apoi cu acelaşi îndemn, printre alte dedicaţii şi solicitări muzicale, dar cînd am mai expediat un text scurt despre expulzarea georgienilor, ştire difuzată încă aseară de Europa liberă, poate că şi pe frecvenţa 96,2 FM, animatoarea a refuzat să-l citească, invocînd tensiunea mare din societate, nişte prevederi legale halucinante şi grija ei pentru soarta postului.
Mi-amintesc că şi Dorogan cu Bunduchi erau îngrijoraţi mai degrabă pentru business-ul lor mediatico-propagandistic, decît de interesul publicului, care şi în timp de electorale vor să ştie şi să spună, nu doar pe timp de pace. Mai ales că nu există prea multe surse şi tribune libere. Chiar şi fondatorul postului, plecatul dintre noi Victor Mocanu era uşor cam precaut şi n-a mai vrut să mă aibă nici voluntar la microfon, astfel reuşind să păstreze licenţa de emisie, chiar dacă atunci cînd modera el Dialog-ul nu prea mai suna lumea să se exprime.
Cam aşa e toată societatea, nu doar breasla gazetărească – timorată şi îngrozită de consecinţele liberei exprimări.
Tot azi portarul de la administraţia aeroportului internaţional Chişinău îmi interzicea să filmez chiar şi pozele cu avioane expuse pe hol, unde am mai găsit şi anunţul că grija lor este confortul clienţilor. Păi da, cu aşa cetăţeni (care nu pun preţ pe informaţie şi accesul nestingherit la ea), aşa cerberi (care păzesc şi etichetele de pe ambalajul unde stă ascunsă informaţia de interes public)!
Vă daţi seama cîtă informaţie am putut afla despre străinii care au vrut să vină la noi, să se convingă că avem alegeri libere…

2 Răspunsuri

  1. Mult stimabile domn Brega, ma bucur nespus de mult sa aflu ca se nasc si la Moldova oameni care ,,incearca” sa zica lucrurilor pe nume… Imi aduc bine aminte editia din acea zi cind expediasei dumitale Sms-uri in cadrul emisiunii ,, DE LA O MELODIE LA ALTA „… Shi mare mi-ar fi fost indignarea sa citesc acest articol semnat de Maria Voastra …
    Explic si de ce! Mie personal imi pare banal si chiar paradoxal ca intr-o emisiune de dedicatii muzicale sa ,, bagi” acest subiect propus de dvstra…Eu nu am intentionat decit sa-mi pastrez echidistanta, ceea ce vad ca a fost interpretat total gresit! La Radio Singera se tem si de umbra lor??? Poate ,da, dar metalingvistic fiind spus, tot ce ne inconjoara pe noi e alcatuit din contraste… iar fiecare lumina isi are umbra sa!!!!!!!

  2. Dragă Tatiană sau Catincă, ce are contrastul și cu textul meu de mai sus? În plus, ce are echidistanța și cu cititul de sms-uri la o emisiune radio?! Vroiai să păstrezi distanță egale între care părți beligerante, care era conflictul despre care trebuia să relatezi jurnalistic, neutru? Nu era decît o emisiune cu mesaje de la ascultători, n-aveai nicio responsabilitate, ai cenzurat prima, de frica cenzurii. Dar presa, comunicarea, ar trebui să însemne mai mult libertate decît teamă, limite. Așa cred eu că trebuie să fie gazetăria, mai ales cea făcută de tineri. Mai uitați de rigori și obșigații, încălcați ostentativ interdicțiile și forțați limitele. dacă nu voi, atunci cine, dacă nu acum, atunci cînd?

Lasă un răspuns

