Centrul de transfuzie a sîngelui, un stup de viespi sau roi de trîntori?

Am fost azi din nou să dau sînge pentru cineva ajuns la ananghie, și pentru care statul nu găsește destule resurse să-l lecuiască, chit că jupoaie de pe toți impozite peste impozite, mai ales de alea de asigurare medicală obligatorie.
Ca de obicei, m-am umplut de năduf din primele minute: la ghișeu era coadă, chit că deja era sfîrșit de program. Am rezistat exaltat avansurilor celor două cadîne, am promis că voi răspunde bip-urilor sau sms-urilor uneia dintre ele, care se plîngea că n-are cu ce să mă sune, dar m-am gîndit cum se simt unii evlavioși, foarte căsătoriți, ușor cam diferiți ca preferințe sexuale – evident, agasați, intimidați.
Dar neplăcerile abia începeau: la ușa biroului 105, unde am fost trimis aflu că e ocupat, după ce iese pacientul mi se spune că nu mai primesc, medicul a plecat, mă trimit la 103 și 107. La primul e coadă, la al doilea – și mai și.
După ce am fost pasat jumătate de oră mi-a crăpat răbdarea și am întrebat de vreun șef, am fost trimis la o ușă închisă. Pe ușa de la intrare am găsit un panou cu nume de responsabili și telefoane de contact.
Sun la primul și particip derutat la o discuție descalificantă cu o madamă, care ar fi trebuit să-mi inspire încredere. Cînd am insistat să aflu măcar cine e, cum se numește, ca să mă plîng și pe ea, mi-a închis în nas. La celălalt mi-a răspuns o altă femeie, dar ceva mai împăciuitoare și fără ironii la adresa mea. Nu putea să creadă că pierd ziua de muncă din cauza lipsei medicilor de la locul de muncă în centru.
Am fost chemat la unul dintre birouri și deservit fără rînd.
M-au mai trimis de cîteva ori la registratură și la infirmiera din cabinetul cutare, a trebuit să suport înțepăturile și țîfna lor puturoasă (în baza lor de date nu apare că am donat sînge și anul trecut, de ziua donatorului, după cum le-am declarat franc la interogatoriul regulamentar, în plus, mă considerau o pilă a șefei, care se bagă peste rînd), ca să ajung în sfîrșit la etaj, unde se preia propriu-zis sîngele de la donatori.
O madamă cu torba de ciupici, care stătea la taifas cu vreun cumătru, m-a luat din scurt, de ce vin așa tîrziu, deci îmi imaginez cum au fost tratați cei de după mine, dacă încă au mai fost primiți să facă un bine, și nu au fost trimiși acasă (la Cahul, Briceni sau doar Ciocana, Durlești), ca să vină a doua zi, să mai aștepte cîteva ore la cozi! S-a strofocat ca o mulgătoare să îmbrac încălțările protectoare și, aparent, neigienice din polietilen albastru (oare de ce li s-o fi zicînd BAUL, așa scrie pe toți pereții la Spitalul de urgență) și să intru repede în sala de muls sînge.
Acolo spectacolul a fost și mai strălucitor! Toate femeile în alb erau antrenate într-o discuție peste capul meu, dar evident – despre mine. O șefă moțată le liniștea că putea fi și mai rău, de parcă acest text/reclamație nu pot să-l trimit și acum, după incident, la Ministerul sănătății.
M-au întins pe un fotoliu, m-au înțepat și legat de seringa cu rezervor transparent, după care au început șicanele directe: șefa mi-a zis să nu țin picioarele încrucișate, dacă au văzut că le-ascult cuminte, una a sărit să mă facă să renunț la casca de telefon din ureche. Am întrebat-o cine e, ca apoi să întreb pe ce-și bazează interdicția, dar ea a s-a ofuscat pe loc, de parcă nu era evident că e femeie de serviciu și avea halatul strîmt, șifonat.
Șefa cu moț s-a autosesizat și mă ia din scurt: dacă tot le întreb pe ele cine sunt, de ce n-aș face prezentările complete. M-am descris uimitor de simplu: sunt donator de sînge. Nu-i adevărat, mă întrerupe femeia, ești jurnalist!
Am pufnit în rîs, nu înțelegeam dacă demascarea asta trebuia să mă sperie sau rușineze, dar situația mi se părea ridicolă, ilară, mai ales că stăteam pe vîrf de ac și asistenta încă mă punea ades să pompez.
Am ieșit de acolo încordat și amețit (350 ml de sînge e ceva pentru mine), și am jurat ca măcar de data asta să mă împotrivesc. Public acest text și sunt dispus să afișez pentru responsabili, restul populației înregistrările audio și video pe care le-am făcut pe durata incidentului, pentru că nu se mai poate tolera această situație. Centrul de transfuzie a sîngelui și procesul de donare a devenit o corvoadă, un coșmar pentru toată lumea, iar din cauza asta, probabil, moare din cînd în cînd cîte un om nevinovat!

13 Răspunsuri

  1. Republica Moldova, ce vreai? așa este peste tot, oriunde în țara aceasta

  2. Oleg, eu de jumătate de an încerc să fac o intervenţie chirurgicală fără să dau mită şi e …polnîi stabilizeţ, am citit ce ai scris şi …parcă vedeam un film de 130 episoade în care am avut rolul clientului / pacientului, offfffffffffffffffffffffffffffffffffff!

  3. publicat: http://www.curaj.net/?p=26398

  4. publicat: http://www.curaj.net/?p=26522

  5. Salut

  6. Se vede ca nu-tio mars🙂

  7. Sati zic din Start sunt o persoana care la fel ca si tine am donat singe!
    Citind atent articolul tau imi dau intrebarea care era intradevar scopul tau de a se deplasa la Centrul National de Transfuzie a singelui pentru a dona singe sau pentru a crea aceast articol.Eu apreciez capacitatile tale de critic insa pentru a putea expune o critica este nevoie de o analiza complexa a situatiei ceia ce la tine nu exista,probabil in dictionarul de lexicologie de care te folosesti atunci cind scrii cuvinte destepte nu este defenitia ce ar putea inseamna o critica,si nici nu ma indoesc ca esti jurnalist si plus la toate nu trebu multa mine pentru a putea observa care este functia ta ! Atunci dragul meu sati dau eu tie o lectie de analiza complexa pentru a putea critica o situatie sau alta,de altfel eu nu observ in articolul tau nimic inafara de suparare si desperare si furia pe care tu o reversi asupra personalului si apropo credca sa mai existat si servetoarea si pe ea o implicai!,dar deci sa nu ma abat o critica complexa apropo subliniez din partea unui Jurnalist daca ai dreptul asa se te numesti,(plus la toate nerespectarea acestei reguli si propagarea informatiei in favoare unei persoane sau ofesarea fara vriun temei contravine codul audio-visualului cred ca tu iti dai sama de ce zic eu acuma),si mai intii de doate analizeaza situatia,1nu esti tu unicu care doneaza singe,2nici un centru de performanta inalta nu are asa capacitati sa deserveasca pe toti oamenii odata,3 sa nu uitam in ce tara traim atunci cind stai in rind sa procuri un kg de mere la piata si plus la toate in orice institutie vei astepta daca vei avea nevoie,si multe alte analize referitor la situatie si la aspectee negative si pozitive ,tu si nu numai tu multi vad aspectele negative atita timp cit pe dinsu il streseaza si il afecteaza si nu da doamne sa te trezesti intro zi sa ai nevoie de singe si sa se gaseasca asa persoane ca tine care sa tifneqasca si sa critice!atunci vei ramine si fara el ! vezi si plusuri dragul meu ! credca nu din senin sa numit na din cele mai bune servicii in sfera sanatati (Centru de transfuzie si Spitalul de la vorniceni) Eu de exemplu am fost nemultumit la fel de unele aspecte dar aspectele pozitive au prevalat pentru ca am vrut sa le vad ! Succese !

  8. In politica de sănătate mondială donarea voluntara a sîngelui este apreciata drept condiţia de baza pentru o securitate transfuzională inofensiva. Astfel, una din direcţiile prioritare ale Centrului Naţional de Transfuzie a Sîngelui este asigurarea securităţii transfuzionale inofensive si promovarea donării sistematice.
    Centrul Naţional de Transfuzie a Sîngelui întreprinde maximă atenţie necesităţilor actuale şi viitoare a donatorilor de sînge, ce se adresează, venind în întâmpinarea cerinţelor donatorilor pentru creşterea performanţelor sale şi pentru asigurarea unui nivel ridicat de satisfacţie a acestora. Percepţia donatorilor de sînge în ceea ce priveşte prestaţia instituţiei este foarte importantă, întrucât suntem preocupaţi de îmbunǎtǎţirea continuă a calităţii serviciilor acordate de noi.
    Deşi autorul a denumit articolul “Centrul de transfuzie a sîngelui, un stup de viespi sau roi de trîntori?, cu regret aceasta apreciere prezintă o ofensare pentru acel personal angajat al Centrului, care îşi onorează cu abnegaţie şi devotament această profesie nobilă. Remarcam, că de asemenea mulţi din personalul Centrului este nu o singură dată bruscat de persoanele doritoare de a dona sînge, la capitolul exigenţe a procesului de donare a sîngelui, cerut acestora.
    Spre exemplu pentru informare, cele mai frecvente momente de care trebuie să ţină cont fiecare dintre noi, care doreşte să doneze sînge:
    Contraindicaţii definitive (absolute)
    Boli infecţioase, hepatitele virale, tuberculoza
    Contraindicaţii temporare
    Transfuziile de sânge pe parcursul ultimelor 12 luni, intervenţii chirurgicale, tatuaje si tratament cu acupunctura, pe parcursul ultimelor 12 luni.
    Dacă nu aţi înregistrat nici o contraindicaţie, este necesar cu 48 ore înainte de donarea sîngelui să evitaţi mîncarea grasă (inclusiv seminţe de floarea soarelui şi arahis.); urmează a fi odihnit, obligatoriu servit dejunul, consumat mai multe lichide(interzis băuturi spirtoase) şi înainte de donarea sîngelui de a nu fuma cel puţin 2 ore.
    Obligatoriu a dispune un document ce certifică personalitatea donatorului de sînge. Ar fi util, ca fiecare din noi să ţină cont de sfaturile de mai jos:
    Scriitorul francez umanist Fransua de Laroşfuco a scris: ”De cele mai dese ori compătimirea este capacitatea de a vedea în suferinţile altora , ale sale proprii, aceasta este presimţirea nenorocirilor,care pot să ne afecteze şi pe noi. Noi ajutăm oamenilor,pentru ca ei la rîndul lor să ne ajute pe noi,astfel serviicile noastre se reduc la binefaceri, pe care ni le acordăm preventiv noi înşine.”
    ” Aruncă-ţi pînea pe ape, şi după multă vreme o vei găsi iarăşi!” – scris în cartea Ekkleziast din Vechiul Testament.
    Devenind donator voluntar Dvs în primul rînd vă ajutaţi pe sine însăşi!
    Pentru informaţii suplimentare puteţi contacta telefonul 73-93-81, sau accesa site http://www.CNTS.md

    Apreciem atitudinea tuturor faţă de donarea sîngelui, abordînd-o ca un act de înaltă valoare civilă şi suntem deschişi pentru orice propunere de îmbunătăţire a serviciilor oferite de noi, consultîndu-le cu DVS – societatea.

    Multă sănătate!

    • Mulţumesc pentru grija de a-mi răspunde oficial, chiar dacă eu m-am plîns în basma doar pe acest blog, atenţia Dvs trădează o schimbare benefică şi inteţiile bune ale celor care v-au pus să reacţionaţi la semnal, dar conţinutul este pe potriva tratamentului la care am fost supus la ultma-mi vizită acolo, şi voi reveni curînd cu o analiză a lui la sînge, poate chiar cu un text nou pe blog, dar, vă rog, să nu vă sperie asta, continuaţi să trataţi cu responsabilitate donatorii cu bloguri…

  9. Buna asta cu „Fransua de Laroşfuco” :))

  10. […] răspundă aşa cum ştiu ei la opiniile critice emise de aceştia. Un exemplu în acest sens ar fi răspunsul dat blogerului Oleg Brega la sesizarea făcută pe Curaj.Net vizavi de condiţiile infernale pe […]

  11. Astfel de situatie exista si in Romania, sistemul sanitar roind de viespi si trantori. Dar eu am un truc sa scap de cozile infernale. De regula ma asez la rand frumos, stau vreo 5 minute pana vine cineva in spatele meu, dau cu spray paralizant si plec linistit. Revin peste alte 5 minute cand …surpriza !!!…Nu mai e nimeni la rand.

  12. pacat ca am gasit acest articol atit de tirziu. de fapt daca nu aveam nevoie de interventie chirurgicala cred ca nici nu gaseam nici nu cautam informatie.
    situatia pare a nu fi foarte placuta. dupa interventie mi s-a spus ca trebuie sa gesesc donatori, ca in timpul interventiei am pierdut 2 l de singe si mi s-a introdus singe.
    ok, am gasit cu mare greu, lumea a mers a donat, au fost acceptate 8 persoane, au fost mai multi care au fost respinsi.
    Ca pina la urma sa rosesc in fata medicului sa mi se spuie ca pentru mine au donat doar 2 pers, asa a venit informatia.
    si nu e in interesul medicului sa ma minta, caci dupa aia am mai intilnit o persoana care s-a ciocnit cu asemenea problema.
    Centrul a eschivat datele cu privire la numarul de pers care a donat singe. Dar persoana a mers si le-a demonstrat cu talonase, si buletinele persoanelor. si oricum ei ziceau ca nu e in baza de date.
    Cum acest lucru poate fi explicat.?

Lasă un răspuns

