Iată de ce este necesară neutralitatea confesională în spaţiul public

Acum devine evident că prezenţa în spaţiul public al unui stat laic a simbolurilor religioase duce inevitabil la densiuni şi conflicte, escaladarea cărora devine imprevizibilă în timp şi ca amploare.
De aceea pledez şi chem autorităţile să impună curăţarea locurilor publice de simbolurile de orice fel, pentru că va fi imposibilă asigurarea diversităţii, echităţii, prezenţei lor proporţionale sau evitarea monopolizării decătre confesiunile majoritare, agresive.

14 Răspunsuri

  1. sper ca n-am inteles eu bine… ce inseamna „curatarea locurilor publice de simboluri de orice fel”??? Tu, adeptul libertatii, vrei sa se rezolve o problema prin interzicere, prin limitarea drepturilor omului la exprimare? Ti se pare ca prin interzicere se rezolva ceva? Dimpotriva, provoci frustrari, nemultumiri care mocnesc cat mocnesc si dup-aia inzucneste incendiul. Vezi ca dai in utopie…
    Nu interzicand rezolvi astfel de probleme, ci educand oamenii (ok, si asta e cam utopic, dar cu timpul si dupa un luung exercitiu cred ca se ajunge la anumite rezultate- s-a evoluat totusi de la Inchizitie incoace) si mai ales tragandu-i la raspundere pe cei care organizeaza astfel de actiuni si spala mintile oamenilor. Ma intreb cati din vajnicii enoriasi stiau cu ce se mananca sarbatoarea evreilor si care-i simbolistica. Nici asa-zisul preot nu stie, el stie, in tampenia sa doar ca-i ceva „jidovesc” si trebuie eliminat. Dar din articolul tau inteleg ca daca vrei sa „cureti” spatiul public de simboluri, esti partial de acord cu preotul, numai ca tu vrei sa dispara si crucea si tot ce mai exista… Prin faptul ca intr-adevar nu se poate asigura pe deplin diversitatea, echitatea tralala, nu inseamna ca trebuie sa renunti sa incerci s-o faci. Solutia in cazul de fata e tocmai coexistenta diferitor elemente. Si nu ma refer numai la simboluri religioase. Nu stiu care este parerea ta cu privire la mutarea statuii lui puskin, dar stiu c-ai militat pentru rebreanu. Foarte frumos, dar in numele curatarii din c auza imposibilitatii asigurarii armoniei, ar trebui scoasa toate busturile… Doar si in cazul asta este un conflict, intre alt tip de majoritate- minoritate, dar problema e in esenta aceeasi
    Inntrebare: curatarea asta inseamna si daramarea lacasurilor de cult? inteleg ca da…

  2. inca o curiozitate: in romania nu am auzit niciodata de astfel de manifestari deplasate a unei comunitati religioase, n-am auzit nici de cereri de scoatere a „panourilor indecente”, nici de alte chestii de astea de ev mediu, (desi am auzit niste predici care la acel moment m-au revoltat, dar fata de ce-am auzit de la reprezentantii mitropoliei moldovei, erau nica toata, doar spuneau ca ortodoxismul e mai „tare” decat catolicismul sau altceva), tu cunosti poate mai bine situatia, e ceva specific pentru RM? E cumva influenta rusa? Ca pe-acolo am mai auzit parca de niste chestii absurde.

  3. @Alexia,

    casca ochii si ai sa vezi si in romanica ta exemple de prozelitism : reactia popimii si a credinciosilor fata de initiativa civica de scoatere din scoli a icoanelor… Faptul ca in romania nu s-a intamplat ceva similar pana acum, nu inseamna nici pe departe ca nu e posibil sa se intample, cu „cetatenii” vostri habotnici si onorabili care se calca in picioare la moastele puturoase ale sfintei paraschiva…

    Toate mitropoliile si bisericile is intolerante intr-o anumita masura fata de parerile sau pozitiile care nu le convin lor, asa ca nici mitropolia moldovei ori patriarhia romana nu fac exceptie.

    Ce s-a intamplat la chisinau este insa expresia unei minoritati, cu adevarat marginale as zice. Eu n-am mai auzit asa ceva pana acum , de asta m-a surprins. Vorbesc in nume personal. Poate altii au alte pareri.

    Ce vreau sa zic ii ca – da, majoritatea populatiei in moldova se declara ortodocsi, exact ca si in romania- nu suntem mai „salbatici” si nici mai „coborati ieri din copac” decat voi – cu o atitudine as zice mai degraba moderata si rezervata – is convinsa ca majoritatea ortodocsilor o condamnat prostia ce s-o intamplat.

    Ba chiar mai mult, tind sa cred ca politica ateista in moldova sovietica fiind mai pronuntata decat in romania comunista, procentu REAL al populatiei ortodoxe ii mai mic, si chiar si cei care se declara ortodocsi sunt intr-o masura mult mai mica practicanti , in comparatie cu romania, unde te duci in bucuresti si ramai socat de toata lumea din tramvai care isi face cruce cand trece tramvaiu pe langa vreo biserica!

    despre vreo oarecare influenta ruseasca in toata treaba asta: pe placatele astora care au iesit in strada scria „biserica ii mama poporului ROMAN”. Deci sincer, habar n-am ce-i cu viata lor si ce idei propaga, atata timp cat oficial se declara apartinand de mitropolia RUSEASCA a moldovei ! Cred ca ii vorba de o aberatie pe care nici ei in prostia lor n-o sesizeaza….

    Atata am avut de spus, si data viitoare mai usor cu „evu mediu” de la chisinau pentru ca nu vrei sa te trezesti razand ciob de oala sparta!….

  4. in rest, is deacord cu tine ca ideea nu-i sa interzici , da sa educi omu sa accepte diversitatea din juru lui.

  5. hahaha, mai da ce agresivitate… In ceea ce priveste comparatia RO- RM eu AM INTREBAT, am vrut o parere, n-am zis in nici un caz ca romanii sunt buni si toleranti iar basarabenii nu. Normal ca sunt nebuni si in RO, de genul lui Roncea, poate la noi se face chiar mai mult caz de icoane si religie in politica decat la voi- mai ales daca dai peste doi nebuni ca becali si vadim. N-am pretins ca asa ceva nu s-ar putea intampla si la „noi”, dar parca nu am auzit sa se inample, diferenta de de nuante. Ok, am uitat de discutiile cu privire la icoane, si nu prea sunt la curent cu ele, nu stiu in ce termeni sunt. de asta INTREB.
    Cat despre imbulzeala la moaste si facutul crucii langa biserica, astea sunt – cred- niste chestii exterioare, am ceva indoieli ca sunt facute chiar din credinta, poate mai degraba din superstitie sau ca o cumparare de „indulgente”. On est ici aux portes de l’Orient où tout est pris à la légère – cred ca se aplica si in cazul religiei. M-a cam socat tipa de la organizatia aia care declara chestii cu apararea credintei pana la moarte.
    E GRESIT sa citesti ce am scris eu prin prisma unei arogante a mea in calitate de romanca fata de cei din RM. total fals; SI nu nu am pretins ca respectivii ar fi reprezentativi pentru populatia RM, de orice etnie ar fi ea, dimpotriva, e evident ca sunt cateva persoane care „se joaca” cu unii credinciosi mai ignoranti. Mai grav mi se pare faptul ca Mitropolia Moldovei pare sa incurajeze astfel de comportamente. Am intrebat de influenta slava tocmai pentru ca stiu ca Mitropolia Moldovei e subordonata rusilor, care au fost mi se pare intotdeauna mai „circumspecti” fata de innoiri

  6. „Mai grav mi se pare faptul ca Mitropolia Moldovei pare sa incurajeze astfel de comportamente. Am intrebat de influenta slava tocmai pentru ca stiu ca Mitropolia Moldovei e subordonata rusilor, care au fost mi se pare intotdeauna mai “circumspecti” fata de innoiri”

    Ni se pare suspect : mitropolia moldovei NU INCURAJEAZA in nici un fel expresii ortodoxo-romanesti de genu „biserica e mama poporului roman”, din contra- pare a fi prin tot ce face un agent al rusificarii, inclusiv (sau mai ales) prin ortodoxie, in moldova.

    Si nici alte comportamente, ca cele intamplate la chisinau, nu le INCURAJEAZA, ca doar nu da bine! Nu-mi imaginez sa iasa vladica mitropolit si sa zica: „no, bine o facut aia de-o stricat menora!” Reiterez opinia mea cum ca e un caz izolat, nu doar in societate, ci chiar si in sanu mitropoliei.

    Despre influenta rusa asupra „conceptiilor” astora de-au iesit in strada, repet: nici patriarhia romana nu-i mai breaza. Am putea ilustra cu brio prin exemplul cazului de la bacau de acu cativa ani ( daca nu ma insel) in care un preot (exact ca si asta de la chisinau – dus cu pluta) a omorat o calugarita chinuind-o pe motiv ca ii posedata!

    Ala de la bacau sub ce influenta „doctrinala” se alfa? A patriarhie ruse cumva? Eu cred ca se afla sub steaua prostiei eterne…

    Concluzia: ii totusi mai putin vorba de spatiu (RO ori RM) sau de influente. Ii vorba de obscurantism total.

  7. ooof, nu fac concurs intre cele „tari”…
    stii care-i problema? poti fi anti-comunist dar sa ai comportament de comunist, iar in cazul credintei e o chestie de influenta subtila, nu de declaratii, dupa cum catolicismul din america de sud e cu totul altceva decat cel din franta, si prin urmare comportamentele unor crestini din aceste zone diferite au sanse sa se manifeste altfel, ceea ce nu exclude atitudini extremiste nici de o parte nici de alta.
    n-am zis in nici uncz ca Mitropolia ar incuraja expresii de genul biserica- mama pop roman, de unde ai scos-o? mai ales ca singur(a) ai recunoscut ca in capetele astora e cam confuzie, nu? Dar era un reportaj pe jurnaltv in care reprezentantul mitropoliei condamna gestul preotului mentionand totusi ceva de genul ca in definitiv crestinii aveau dreptate sa fie deranjati. sau afacerea cu 25 decembrie. Dar iarasi, asta nu inseamna ca toti preotii ce tin de mitropolia Moldovei sunt asa sau altfel, dupa cum nici cei din cea a Basarabiei sau cei din Ro

  8. „n-am zis in nici uncz ca Mitropolia ar incuraja expresii de genul biserica- mama pop roman, de unde ai scos-o? mai ales ca singur(a) ai recunoscut ca in capetele astora e cam confuzie, nu?”

    eu n-am zis ca tu ai zis🙂 eu discutand la tema am mentionat chestia asta

  9. adica ziceam ca pentru mine🙂

  10. Ciclul TIMP-urilor
    Dar acum este TIMPUL vostru şi păuterea întunericului
    /Isus/

    4)TIMP-ul miniştrilor noştri. Evenimentul de la 13 decembrie a surprins guvernarea. În aceiaşi zi MJ, al nostru, adică a lui Constantin Tănase, declara «dacă evreii vor depune o cerere se vor lua măsurile legale». Să nu ştie liberalul etc, dar mai ales veljuristul Al Tănase oglî că în asemenei cazuri instituţiile nu aşteaptă colaci, se autosessizeză?! Luni s-a corectat şi a ieşit cu o declaraţie adecvată. Să nu ştie velpoliticianul că atunci cînd e vorba de evrei trebuie să fim atenţi îndeosebi?
    De menţionat: ministrul ţine minte cazul ziarului de familie şi partid de la 2007, dar nu pomeneşte de cazul proaspăt din august cînd zeloşii bărboşi au încălcat flagrant ordinea publică, au cucerit PMAN.
    5) TIMP-ul gazetăriţelor noastre. Şi tăticu e în temă şi tot neadecvat. Uită de incidentul recent cu paşapoartele şi de cel din august.
    Dar iată gazetăriţa Ştefîrţa se arată mai competentă ca bossu-grosu /marele am în vedere/. Ea ţine minte evenimentul din august, s-a informat de undeva că de fapt nu e vorba de matrioane ci de ciornosotenţi şi că cazul e mai mult decît grav. Bravo, fată! Dacă uităm că un careva iu tsu a spus lucrurilor pe nume la moment, la 16 august şi că a avertizat chiar: «să-i oprim, altfel ne vor pricinui mari şi multe rele». Încerce cineva să spună că iu tsu nu-i profet!
    Demult voiam să scriu la temă, să reacţionez la stilul celei în cauză. Aşa, unul le(n)jer. Exemplu. După alegerea lui Obama a primit un e-mail /telefon?/ de la mămica-sa din «Hotel of New York» cu exprimarea speranţei că şi în Rep of Moldova va fi scrutin bun. Adevărată profeţie! Cel mai multe voturi au luat cei mai de stînga – comuniştii. Exact ca la americani! Or, Obama e cel mai de stînga acolo./voi desfăşura tema cu altă ocazie/. Şi cititorultrebuie să citească aceste chestii «de familie» şi să se declare mulţumit. Dar la TÎMPUL totul este de familie, intim.
    Destul, nu mai pierd timpul meu cu TIMPUL altora!
    Iurie Ţurcanu
    PS.Voi posta şi părerea mea versus acest caz.

  11. Ce fierbe în ibricul zis Cibric?

    Răspunsul meu: « Nu cafea turcească, barem braziliană. Fierbe un surogat spiritual moldo-rusesc, care otrăveşte viaţa noastră sub toate aspectele».
    Dovada urmează.
    1)Mişcarea matrionistă e veche, nu de la 2007, precum crede C. Tănase ş.a. Este cu legături ruseşti, greu de precizat, ele fiind neoficiale, adică nu pe linia Patriarhiei Ruse. Nici Mitropoliei Moldovei formal nu se subordonează.
    2)Una din activităţi,cea mai importantă şi rămasă neelucidată chiar şi după evenimentul de tristă pomină din 13 decembrie. Este vorba de răspîndirea pe teritoriul R Moldova a unor «listovci» cu «revelaţiile moderne» ale «sfinţilor părinţi» din mănăstirile subordonate Patriarhiei Ruse. Temele principale: antisemitismul declarat şi agresiv, negarea identităţii naţionale a ucrainenilor, moldovenilor etc , neacceptarea paşapoartelor moderne. Am văzut aceste opuri la Catedrala din centru, la biserica Constantin şi Elena, la anumite mănăstiri.
    3)Mulţi i-au identificat pe aceşti rătăciţi ca fiind nişte ortodocşi radicali, ca nişte creştini fundamentalişti. Eroare enormă! Nu poţi fi adevărat creştin şi antisemit totodată! Iar fundamentalismul adevărat ar însemna şi o valorificare mai adecvată a mozaismului din care a izvorît creştinismul. Un exemplu. Sabatul, care este unul din semnele distincte ale religiei evreilor ar trebui să-l sfinţim şi noi, aşa precum se cere şi în Vechiul dar şi în Noul Testament. Şi chiar în cazul cînd ziua de închinare totală este schimbată /în duminică/, ar fi bine să fie păstrat spiritul acestei sărbători săptămînale: consacrare totală, la care creştinii adaogă dragostea, caritatea. Cum serbăm noi? Tradiţia populară spune: «Duminica e zi de odină, dar după ce a ieşit popa din biserică se poate lucra». /Compară cu spusa lui Brejnev: «Nelizea, no esli oceni hocetsea, to mojno»./
    4)Şi iată-l pe popa Cibric ieşit din biserică, de la sfînta liturghie, pe 13 decembrie şi pus pe treabă. Aidoma unui Ilie modern al întregii Moldove el răstoarnă idoli! Ne întrebăm: puţin idoli sunt în biserica sa? Şi-a pîngărit, de fapt, propriul praznic prin acţiuni nedemne de un creştin, de un om; chiar a încălcat ordinea publică!
    5) Antisemitismul moldovenesc este un nonsens total. În primul rînd argumentul unui banc rusesc: «Nu există trei moldoveni! Unul din ei este evreu». Confirmarea o găsim şi în Istoria sec 19, ediţie a Academiei Franceze: «La începutul sec 19 evreii alcătuiau o treime din populaţia Moldovei; în tîrguri cota lor era şi mai mare».
    În concluzie şi final desigur apare problema vinovatului. Şi primul inculpat este normal să fie primarul, care e responsabil prin lege de tot ce se petrece în municipiu. Nu-i sunt eu procurorul şi la sigur nu găsesc reavoinţă în cele ce face, nu face, mai exact. În primul rînd trebuia la 15 august să nu cedeze. Prin cedare i-a încurajat pe inşi şi iată la ce s-a ajuns! O acţiune în forţă, dar legală şi corectă atunci, ar fi avut nişte reacţii locale a unor matrioane şi parascheve şi ar fi trecut lesne. Prejudiciul adus pe 13 este enorm şi nu ştim încă toate consecinţele sale.
    A doua greşeală, pe care o presupun. /Nu ştiu dacă dl D. Chirtoacă a participat la inaugurarea menorei cu pricina. Dacă nu a făcuto — a greşit./ Lujkov, primarul Moscovei, a participat la evenimentul similar şi la ei nu au avut loc profanări. Şi, precum am spus mai sus, «idea» societăţii în cauză de la ei vine! Şi iată-i pe ei «albi şi puhavi» iar noi negri şi urîţi!
    Cu totul la final: În primul rînd şi pe fond suntem întro mare criză spirituală. Am lăsat această sferă spirituală pe seama ciunţilor, cibricilor etc. Să nu ne mire, deci, că am ajuns la mizerie! În toate sferele!

    Iurie Ţurcanu
    16.12.2009.

    PS. Să fie clar: nu este un material antirusesc! Că ruşii îşi fac interesele şi prin biserică e lucru ştiut. Noi ce facem pentru ai contracara? De noi am vorbit, nu de ei.

  12. Am o mic[ greseala in motto,. please!

  13. excelent , dnul Turcanu!

  14. Ciclul TIMP-urilor

    Motto: Dar acum este timpul vostru şi puterea întunericului
    /Isus Nazoreul/
    6) Timpul netezilor nătărăi.
    Motto:Din urma ta veni-va un neted nătărău
    /Mi Emi/
    De regulă şi în cazul concret al poeziei citate nătărăul este primul, deci s-ar putea discuta… De la Emi eu am împrumutat categoria de neted nătărău, nu ştiu în ce măsură este el original; mi-ar plăcea să cred că este.
    În cazul galeriei netezilor nătărăi de la noi este mai puţin importantă ordinea cronologică. Voi încerca să fac un top şi nu am ezitat la number one-ul nici o clipă.
    E la sigur Valeriu Matiiciuc /zis Matei şi rebotezat de iu tsu Fese-Rotofeţe/. Netezia nu va fi contestată de nimeni; nici sub aspect fizic, nici la felul de a vorbi — este la sigur vorbareţul #1. Faptele? Sunt ale unui adevărat nătărău politic. Le-am enunţat, pe cele care le ştiu, le ştim cu toţii de fapt, dar le tăcem. Mai mult: VM este eroul nostru pentru ultimii 20 de ani. O mistificare mai mare nu ştiu dacă există pe plai. Arma sa este minciuna, nu voi da o listă, am făcuto cu altă ocazie. Doar o glumă. Iu tsu şi-a pus întrebarea: Care-i cel mai mare minciunos pe plai Matei sau Dabija? Răspunsul, inspirat, dar paradoxal: Unul e mai minciunos ca altul. Un cerc de fapt în care se învîrt şi alţi netezi. Şi alţi nătărăi. Cît e de vicios, nici ştiu cum să mă exprim, nici pot, nici cuvinte nu am.
    Îmi pare rău că nu s-a realizat profeţia lui iu tsu despre victoria lui Geoană, dar diferenţa e în manşa de eroare şi eu nu ştiam care-i în ţara vecină hoţ de voturi mai mare. Dar mă bucur că nu a biruit Geoană, deci nici nătărăul în cauză, care l-a împins vîrtos în conştiinţele noastre la Vocea Basarabiei mai ales. Desigur că a avut o recompensă, fiindcă a muncit.
    /Şi alţii au cîştigat bine la alegeri. Teleleu se pare că a muia-t în ambele străchini…cu smîntînă/.

    7)TIMP-ul gazetăriţelor de gardă. Fac fetele mare zarvă cu abonarea dar şi cu faptele de ultimă oră. L-au răsturnat ele pe Găgăuz! Să spună popii Ioan la spovedanie aşa parascovenii.
    Eu spun în cunoştinţă de cauză: Cele de la ZdG sunt la fel de corupte ca întreaga noastră tagmă gazetărească. Dovada este în faptul că nu vor îndrăzni să contesteze. Ele «ştiu că şi eu ştiu», vorba Vieru-lui /zis A. Păunescu. Vier în al doilea sens din DEX/. Fetele ne amăgesc de mulţi ani că luptă cu corupţia dar de fapt îşi fac interesele de mari gazetăriţe /pentru rimă — mîncătoare la tărăţe/. De dragul adevărului: nu sunt unicele. Instituţii mai solide şi mai cu finanţare precum Transparency International tot cam acelaşi lucru fac, adică consumă nişte torente financiare. Iar corupţia, inclusiv cu ajutorul lor, prosperă de la 90 încoace…
    Dar destul am pierdut timpul meu cu descrierea altor timpuri, ale nătărăilor, coruptelor în piei de anticorupte etc!
    Destul!!
    Pentru azi!!!
    Iurie Ţurcanu

Lasă un răspuns

