Cine se-aseamănă, se decorează cu ordine

Am citit mai ieri o ştire că Valeriu Jereghi a mai primit o medalie, de data asta e un ordin de la mitropolitul Vladimir. Nu m-a mirat, că omuleanul în ultima vreme, din lipsă de fonduri, sau din plictis fără inspiraţie, numai diplome vînează şi le trîmbiţează pe unde poate. Iar capul bisericii ortodoxe cu subordonare moscovită obişnuieşte să mai bage în seamă pe creatorii de filmuri (aşa le zice el, în mod eronat), care fac producţii cinematografie sau televizate pe înţelesul lui şi al enoriaşilor săi.

Dar nu-mi iese din cap felul în care a reacţionat tovarăşul la criticile mele după vizionarea kinoului, cînd m-a sunat şi ameninţat, apoi chiar trimis la origini într-un mod total nedelicat. Oare, dacă ar auzi acum în post sau între sărbători un credincios sau cinefil încîntat de Arrivederci discuţia lui telefonică cu un critic al său, l-ar mai iubi necondiţionat? Şi încă una, oare ce cred prelaţii generoşi cu medaliile despre finalul peliculei, cu care cutreieră lumea Jereghi şi colecţionează lauri de la te miri ce organe impresionabile, acolo un personaj important îşi pune capăt zilelor, iar mama celor doi copii i-a abandonat pentru a pleca în Italia, fără să aibă grijă ca aceia să nu rămînă singuri-cuc, cum ni-i filmează în alb, negru şi nuanţe incredibile de gri medaliatul! Oare cu astfel de mesaj a contribuit nenicul la mărirea bisericii, sau mai are şi merite nespuse, aflate la spovedanie?

2010-03-30/13:54 Regizorul Valeriu Jereghi a fost decorat de către Mitropolia Moldovei cu ordinul Cuviosului Paisie Velicicovschi „în semn de recunoştinţă pentru activitate sârguincioasă spre binele şi întru mărirea Bisericii Ortodoxe”. Ordinul a fost înmânat de ÎPS Vladimir, Mitropolitul Chişinăului şi Întregii Moldove, transmite Info-Prim Neo.

Mitropolitul a menţionat aportul adus de regizorul moldovean la faptele „bineplăcute de Dumnezeu” prin activitatea sa de cineast. În luarea sa de cuvânt, Valeriu Jereghi a mulţumit Mitropolitului pentru aprecierea muncii sale, menţionând că în sfârşit, după 11 distincţii la prestigioase festivaluri internaţionale, filmul „Arrividerci” a fost apreciat şi acasă pentru binele şi speranţa în viitor pe care le promovează. Ordinul Cuviosului Paisie Velicicovschi este unica menţiune pe care a primit-o în Republica Moldova şi este bucuros că ea vine din partea Bisericii Ortodoxe, a menţionat Valeriu Jereghi.

ÎPS Vladimir le-a decorat cu medaliile Cuvioasa Parascheva pe jurnalistele Elena Robu de la PRO Tv Chişinău, Livia Lupaşcu de la televiziunea publică Moldova 1 şi pe Eleonora Culac de la Radio Moldova, menţionând că există deja o tradiţie de decorare a celor care slujesc în binele religiei ortodoxe. Mitropolitul a promis că după Paşti, vor fi decoraţi şi alţi oameni de cultură.

6 Răspunsuri

  1. Ha ha, era şi de aşteptat. După ce a decorat boxerii şi fotbaliştii, cine altul era la rând decât Jereghi?

  2. Mie imi place cum a plans Basescu cu lacrimi de crocodil(de la Wiski),cand i-a premiat pe cei din grupul Ilascu: Ivantoc,Petrov Popa,si altii.

    El insa sorbea din priviri pe elena udrea,si cu siguranta abia astepta sa BEA SAMPANIE,alaturi de basarabenii proaspat eliberati din Tiraspol,cusca comuna terorista smirnovista.

    E greu cu betivul national Basescu.Insa dupa ce a plans cu hohote,i-a lasat de izbeliste pe patrioti.Nu le-a asigurat casa,masa, pensie lunara pentru merite deosebite,precum au cei din AFDPR Asociatia fostiilor detinuti politici din Romania….

    Legea prevede ca DOAR cei care au suferit pana in 1989 pot beneficia de pensie si bani in plus,pentru detentia politica,insa grupul Ilascu,si tinerii din Aprilie 2009,NU.

    Asa ca Basexu,e un mare BETIV NATIONAL si atat.

  3. Mai,Brega,ia spune-mi si mie,inca o divulgatie te rog. CUm putem sprijinii tinerii victime ale represiunii din Aprilie 2009? Vrem sa trimitem si niste bani,sau stiu eu cum altfel? Pentru spitalizare macar….

    Si pe Ivantoc as vrea sa-l cunosc…Insa daca vin in Romania,sa nu ajunga ca si Iachim Petrusca,fara casa si fara masa.

    Saracie lucie si in Romania este din pacate. Cati raniti sunt in total din Aprilie 2009?Banuiesc ca sunt tineri cu totii…. si cum am putea lua legatura pentru o actiune spitaliceasca cu ei,si cu unii din grupul Ilascu?Ba chiar si cu Ilascu?

    Salutari,si scuze ca am abundat de atatea intrebari.Sa traiesti!

  4. Am uitat sa va doresc,si sa iti doresc un Paste fericit,si Hristos a Inviat!

  5. Copii şi copilaşi
    Motto: Moldova nu este a mea, nici a voastră. Moldova este a lui Urechian şi a tovarăşilor săi şi a urmaşilor lor din neam în neam.
    /iu tsu, parafrază/

    Am ajuns la acest titlu pentru ziua de azi fără un efort deosebit. Am ieşit în centru, am parcurs PMAN, am ascultat cîteva cuvîntări în faţa Parlamentului…Pentru a mă pomeni în acea stare de spirit pe care am avut-o cu un an în urmă. Zău, nu mi-am dorit acest lucru. Starea este una de meditaţie, de totalizare; de interiorizare, nicidecum de scriere a unui material, deci nu propun ceva deosebit. În fond mă mai şi repet.
    Dau şi un citat din cuvîntările auzie pentru prolog. «A fost o zi mare…» – premierul V. Filat. «Eu, singur, personal, am participat alături de tineri la eveniment…» – ăsta-i limbajul unui Cataragă, care va imortaliza «marea zi».
    Iar în scuarul UE îşi încălzeşte mînile la focul de anul trecut un anume Rodion Burcă, înconjurat de o echipă de vînzătoare… Se vinde adevărul «zilei mari» la 20 lei bucata — preţ promoţional, vorba fetelor.
    Iar în ziarul Capitala citesc un titlu «7 aprilie — zi a Libertăţii». Pentru mine dovadă în plus a confuziei. Parafrazînd, eu zic: ce-i ce merg o dată pe an la luptă pentru libertate, nu o merită, deci nu o vor avea. Şi V. Filat a vorbit de schimbarea luptei «în munca zi de zi». Nu chiar aşa fiindcă nu se ştie dacă a citit din Nietzsche. Şi în principiu e corect, ar fi fost corect, dacă ar fi fost o luptă zi de zi pentru libertate, precum se cere la carte /Goethe/.
    Lupta a fost puţină, suficientă însă pentru a schimba guvernarea comunistă. Scopul a fost expres formulat în campania electorală: Vrem să guvernăm şi noi. Măcar oleacă.
    Se declara demagogic scopul suprem: promovarea tinerilor la guvernare Şalaru A./. Aici începe tema. Vedem că cu adevărat au fost promovaţi o serie de tineri: Al Tănase, C. Vieru etc, nu am o listă, nu cunosc reţeaua de înrudiri, dar se ştie că au fost promovate multe rude /tinere/ ale celor veniţi la putere. Aceştea sunt copilaşii dragi şi bine lustruişi pe la şcoli bune din străinătate.
    Copiii sunt cei care au dat curs apelurilor la răsturnarea «comunismului»,care sinceri şi naivi au ieşit în piaţă, dar s-au lăsat antrenaţi în acte de vandalism. Acte care au ştirbit imaginea ţării, a zilei. Liderii au stat în linii mari deoparte /deştepţi şi cunoscători de Eminescu: Tu aşeazăte de-o parte…/, intervenind fie cu întîrziere, fie neadecvat. Mă rezum doar la ceea ce cunosc, ceea ce am auzit cu propriile urechi. La ora 20, D. Chirtoacă se exprima cam astfel /ar fi fost cazul să se reproducă tot ce s-a spus în acea zi de către lideri/: «Să nu plecăm din piaţă! Poliţia se pregăteşte de atac…». Asta ştiam şi eu, era clar că poliţia va acţiona după căderea nopţii. A zis Dorică «nu vom pleca nici unul», dar a plecat, nu ştiu la ce oră, ar trebui să se ştie însă.
    Ca să fie clar: «Ai noştri» sărbătoreau victoria lor deja din 5 aprilie. La sigur că şi la 7 spre 8 tot au sărbătorit şi nu s-au oprit nici azi, sunt în euforie încă…
    Mă rezumez. Pentru copilaşi – funcţii şi viitor garantat, pentru copii — rolul de figuranţi în revoluţii virtuale, dar şi confruntare reală cu poliţia, care e aşa cum e demult, nu de la 2001. Viitorul european promis se referea la copilaşi, nuanţă neglijată de copiii cu mai puţină carte. De fapt clasa noastră politică e în Europa deja. Ei trăiesc mai bine ca europeanul mediu, au drepturi garantate la CEDO, căci au bani pentru avocaţi, etc.
    Asta e! Trist de tot.
    Iurie Ţurcanu.
    07.04.2010, ora 1:00 pm.

    PiS. Ca să fie mai clar dau un banc auzit pe 21 februarie 2001 de la chirurgul care mă opera. /întrun centru judeţean/
    -Care-i deosebirea între poliţie şi vînt?
    -Şi vîntul bate şi poliţia bate. Dar poliţia bate mai tare.
    Era la cîteva zile pînă la alegerile în care comuniştii au fost victorioşi.
    Poliţia, Procuratura, Sistemul Judiciar erau corupte, comuniştii au folosit doar această stare. De aceleaşi elemente corupte se va folosi /cu sau fără ştiinţă/ şi actuala putere.
    PiiS. Dezvăluirile de ultimă oră nu fac mare treabă; că Boboc a fost ucis era clar şi fără filmuleţe. Finalizarea dosarelor este însă problematică. Juzii din toate ţările ştiu a tergiversa, ai noştri se pare că doar atîta ştiu. Iar pînă la anticipate nu a mai rămas mult. Vin vacanţele, apoi tulburelul, apoi sărbători peste sărbători…
    PiiiS. Dacă ar fi sinceri, lib-demii ar recunoaşte că pentru ei ziua este furnizor de teme agitaţionale în campania care va să vină. Şi aprind cu plăcere o luminare pă vreun mormînt în faţa reporterilor şi a image-make-rilor. Eventual o lacrimă dacă mai sunt şi artişti oleacă…
    PiiiiS. M-a supărat chiar acel «singur» din lexicul unui pretins om de cultură. Asta în plus la crezul meu ferm: cineva se îmbogăţeşte din suferinţă străină. În locul lui Marx şi Engels trebuie să stee urmaşul lor infidel Kirilîci — părerea mea.

  6. Variaţiuni…la TIMP

    Cu ce-aşi începe?
    1) Cu ziua « mare» de ieri. Eu zic blestemată, iar despre noaptea de 7-8 a spuso poetul: «Noapte slută, noapte tristă…» Cu Ciori negre, am în vedere dubele poliţiste /rusă «ciornîi voron»/. Şi fără priveghetori, doar cu rîndunicile în aşteptare. Şi fac unele cîrpeli la materialul despre copii şi copilaşi. Am uitat să amintesc că copilaşii nu au participat nici la evenimentele anului 89 şi erau tocmai potriviţi pentru ele. /C. Vieru, Al Tănase etc. / Şi atunci copiii au fost pă post de mergători înainte iar tăticii copilaşilor pă post de profitori. În numele copilaşilor lor, desigur, că nu-s proşti
    2) 7 aprilie e şi ziua gazetarilor noştri de tizic (pentru cei tineri: amestec de pleavă şi balegă). Ei au jubilat de rînd cu puternicii zilei, căci şi ei sunt putere.
    3) Săracă inima lui Iacob Gumeniţă… Mă rezum doar a spune că ne-am cunoscut în septembrie 2007. a avut bunăvoinţa să mă invite de cîteva ori în ospeţie, la Comisariat. Întîlniri de neuitat. Nu reproduc dialogurile, nu că le-aşi fi uitat. Nici monologul de la primărie, atunci cînd m-am dus acolo la un tovarăş Cojocar şi am dat tot de prietenul Iacob. Şi iată azi, din neavînd ce face, am trecut pe la Primărie să văd ce mai face Cojocarul. Întreb de poliţistul de gardă, îmi arată la un domn care tocmai se apropia şi se nimerise a fi tocmai noul şef «Relaţii cu poliţia». Am vrut să ştiu dacă este Cojocaru, mi-a spus că nu şi la încercarea mea să-i lămuresc motivul adresării a refuzat să mai asculte, că n-are nevoie de informaţie. M-a pus naiba să-l întreb dacă nu care cumva are probleme cu volumul computerului. Practic m-a scos afară,era să mă asmuţe cu poliţiştii de gardă. Fiind căne bătrîn şi păţit nu am stat la dialoguri cu suspusul, am uitat să-l întreb măcar cum să-chem pă nume. Să fie frate cu Cojocaru, sau poate chiar cu….?
    4)Demult nu am căutat teme pentru Timpenii. Nici nu erau, multă vreme găseai doar împlutură. Aveam una, o reproduc succint. S-ar întitula cam aşa :
    GAZETĂRIŢA ŞTEFÎRŢA VERSUS V. PASAT CEL BINE SECURIZAT.
    Am scris şi eu la tema Passat-ului, care în cazul nostru e de Nord-Est şi care de la o vreme se preocupă la modul serios /aşa-s oamenii din sis-tem,dacă fac ceva apoi fac bine/ de problematica religioasă. Părerea mea e că gazetăriţa isteaţă nu e la nivelul problemei. E o chestiune de bărbaţi în fond. Pe de o parte Kirilă cu ai săi, printre care şi V. Pasat, pe de alta Dănilă cu echipa. Şi între ei se bagă «partea femeiască» Sorina. Nu-i stă bine. Era mai indicat profetul, fie şi chelbos… Şi face baraboaţe gazetăriţa, găseşte spre exemplu două ortodocsii. Cîtă ignoranţă /care se iartă anumitei «părţi»/! Sunt nevoit să repet banalităţi cum ar fi: Există o singură ortodoxie şi centrul ei e la Moscova. Ca număr, ca putere economico-politică, ca spiritualitate. Şi exemplul de serviciu. Cam cu ce scop prin 1995-6 Danilă – pe atunci doar al Moldovei – milita /eu nu folosesc cuvintele la întîmplare!/ contra oricărui bloc? Poate fi înţeles A. Strîmbeanu al nostru, care îl susţinea şi de la care te poţi aştepta la multe.
    E cazul potrivit să spun că V Pasat, chiar dacă nu place multora, e o figură importantă, din ungherul meu destul de pozitivă. Pă fonul atîtora ticăloşi care au parvenit de 20 de ani încoace.
    5) Apropo, la temă şi de importanţă majoră. În curînd se vor întîlni la Chişinău patriarhii respectivi. Şi vor pune la cale ţările, inclusiv cea a Moldovei. Am urmărit vizita lui Kiril la Kiev, a fost una pastoral-politică şi foarte eficientă sub al doilea aspect mai ales. Sincer vorbind, chiar dacă am ieşit din turma sa î-l apreciez ca personalitate şi Pastorala sa din acest an mi-a plăcut.
    6) Ce-am mai acumulat? Am scris acumulat şi mi-a venit în gînd Ion Varta, tovarăşul /fals, de conjuctură precum s-a dovedit/ lui fra Iura, unul din cei ce fac mult fum istoric azi, care se joacă în limbajul meu, de-a adevărul istoric. Spun ce am mai spus şi cu alte ocazii. Să ne spună ce a acumulat în anii de tovărăşie cu Iurie Roşca. Ar fi şi interesant şi util. Iar ceea ce face comisia în care e component şi numitul acumulator nu e nici una nici alta, nici nimic. Cinis et umbra…Parcă aşa ziceau strămoşii.
    7)Ah da! Cît pă ce să uit: azi e Ziua Romilor de Pretutindeni. Şi eu sunt de la Soroca… Dar pentru moment nu am decît un afurism de iu tsu. ROMII DAU CULOARE ROMÂNIEI. E cu sens pozitiv, mă gîndeam la Ion Voicu, nu la Cătălin, sau cum îi mai zice. Iarăşi trebuie să precizez că nu sunt xenofob, în măsura în care se poate la noi să nu fii.
    8) Am mai spuso şi altă dată: deştept băiet Argintică aista, zis Serebrian. La RadioIaşi au avut o emisiune la tema comisiei de care am vorbit mai sus şi doar el a spus ceva ce merită să fie reţinut. Expun aşa cum am perceput. Comuniştii au fost la putere din 44 pînă în 90, apoi din 90 pînă în 2001, iar din 2001 au condus opt ani pseudo-comuniştii.
    Destuul.
    Iurie Ţurcanu

    PiS . Atitudinea cu care m-am confruntat la Primărie e total descurajatoare. În ţara lu Ghimpu-vodă, în urbea lui Dorică-Pârcălabu nu e bine să cauţi dreptate. E periculos chiar. Zău!
    PiiS. Sunt şi eu un biet pervers, păcatele mele. Am scris despre gazetăriţa avîntată în ceata de bărbaţi /unii din ei adevăraţi, poate toţi, nu ştiu/ şi mi-am adus aminte de o lege a lui Moise pentru asemeni cazuri. O reproduc după memorie. Se pedepseşte muierea /de la strămoşescul mulierum/, care atunci cînd bărbatu-său beat se ia la trîntă cu alţii, iar ea se amestecă în hărmălaie cu scopul pervers de a pune mîna pe ceva ce nu-i aparţine, făcîndu-se că îşi scote bărbatul din bătaie.
    PiiiS. I. Varta se înscrie în galeria eroilor de ultimă oră, care s-au dumirit că conjuctura s-a schimbat. Tandemul Colesnic-Untilă, Neagu etc, aceştea adunaţi, la un anumit tunet, în MAE — încă cîteva exemplare. Dar ei sunt mulţi, ff mulţi.

Lasă un răspuns

