„Ce lume minunată”, un film bun, cu ceva bube

M-a chemat producătorul să văd lungmetrajul „Ce lume minunată și m-a rugat să-mi spun părerea despre munca lor. Am fost impresionat de film, mai rar mi-e dat să văd joc actoricesc rafinat și convingător, poveste de viață bazată pe fapte reale, actuale.

Chiar dacă mulți dintre actorii implicați ne-au obișnuit cu joc exagerat, ca la teatru, de data asta au fost struniți să coboare din scenă și să joace natural, pentru cameră. Realizarea e cu atît mai neverosimilă, avînd în vedere că în rol de regizor s-a lansat un actor de teatru, un realizator de emisiuni tv de satiră și comedie, Anatol Durbală realizează cu acest film un debut uimitor în cinematografie.
Filmul continuă să ridice ștacheta producțiilor locale, pe care Igor Cobileanschi părea să o fi înălțat recent la nivelul de nesperat al filmelor românești contemporane, al cinematografiei europene de succes la festivaluri.
Totuși, niște probleme mă opresc aici cu laudele și mă fac să termin cu critici: nu știu de ce a insistat regizorul să facă cadre lungi, întregi, în felul ăsta avînd de suferit uneori realismul scenelor, am fost deranjat să văd o mișcare de macara inutilă și, probabil, costisitoare, cînd personajul principal zăcea trîntit la pămînt și, împreună cu alți tineri, participanți la protestele din centrul Chișinăului, urmau să fie băgați în microbuz. Nici scena următoare, percheziția violentă înaintea ”cazării” în celulele improvizate de subsol nu a avut de cîștigat din cadrul întreg, în care, uneori, se vedea că arestații nu sunt bătuți ”pe bune”, și doar țipetele, mai ales cele de fete, păstrau dramatismul situației.
Dar eu, care am filmat în noaptea de 7 spre 8 aprilie în PMAN nu-mi amintesc deloc de țipete, ci doar de focurile de armă, rafale înfiorătoare, chiar și a doua zi, seara, cînd am fost și eu bătut în spatele Guvernului pentru că filmam cum sunt bătuți cei reținuți de pe stradă, am fost poate singurul care am răcnit ca în gură de șarpe, ceilalți încasau loviturile mut, complice.
A mai fost și scena din casa bătrînei, cînd la tv, cică la Mesager, s-ar fi dat imagini cu arestările din fața Guvernului, acea scană e inventată și nu putea avea loc, la Mesager în seara ceea s-au arătat doar clădirile de stat devastate și poliția sub ploaia de pietre, imaginile din film au apărut abia peste un an sau doi, se pare au fost filmate de operatori amatori ai serviciilor secrete sau de la MAI TV.
Și, o ultimă observație, ni s-au pus în față ostentativ mai multe simboluri comerciale, inclusiv un anume pachet de țigări. Înțeleg că filmul e cea mai scumpă artă și că trebuie dat cezarului ce-i al lui, dar eu n-aș fi acceptat banii unor firme care întrețin vicii și seamănă moarte, ca să încerc să spun astfel adevăruri, să pretind că fac ceva frumos.

4 Răspunsuri

  1. Imi place blogul tau. Multumesc pentru toate parerile si informatiile pe care le imparti cu noi. Chiar te apreciez. Cred de asemenea ca esti o persoana ocupata, careia chiar i-ar prinde bine o vacanta. Asa ca, iti sugerez o mini vacanta in moldova pentru o relaxare profunda. Eu personal am fost, sunt de asemenea, o persoana cu un full time job, si chiar m-am vindecat complet. M-am folosit de site-ul cazare in Iasi . Sper sa iti fie si tie de folos. Tine-o tot asa. Asteept cu interes urmatoarele postari. Numai bine !

  2. pai dar atunci mai brega sa filmezi tu un film sapoi o sa vedem in loc de tigari siai sa pui , moartea la fel face parte din viata si se joaca viciile la fel totul , omu are ratiune si daca vre o sa fumeze chiar daca scrie pe paket o sa mori sau o samoara cineva din cauza lui

  3. is there a link to watch this movie?

Lasă un răspuns

